Zgodnie z zapowiedziami, Speed Update stał się faktem 9 lipca 2018r. Google wprowadziło nowy czynnik rankingowy dla wyników wyszukiwania na urządzeniach mobilnych
Czym jest Speed Update
Szybkość stron internetowych była na celowniku Google od dawna. Element ten był jednak koncentrowany dla urządzeń dekstopowych. Począwszy od lipca 2018r wprowadzony został mechanizm, który umożliwia robotom Google mierzenie szybkości dla stron dostosowanych do urządzeń mobilnych (tych, które faktycznie widzimy na naszych smartfonach). Wszystko opiera się o tzw "Mobile First-Indexing" - czyli indeksowanie stron mobilnych, ale o tym w dalszej części artykułu.
The Speed Update, which enables page speed in mobile search ranking�, is now rolling out for all users!
— Google Webmasters (@googlewmc) 9 lipca 2018
More details on Webmaster Central � https://t.co/fF40GJZik0
Ocena szybkości strony to jeden z czynników rankingowych, więc mówiąc krótko - szybkość ma znaczenie. Jednak jak zapowiada Google, wyniki rankingu odczują tylko te strony, które ładują się najwolniej, a cały "Speed Update" nie powinien wpłynąć znacząco na strony, które mimo wolnego ładowania się na urządzeniach mobilnych mają wartościową treść.
Czy powinniśmy zatem przejmować się całym tym zamieszaniem z szybkością działania stron internetowych?. Wydaje się, że jak najbardziej tak. Gdyby przyjąć za porównanie 2 podobne strony o podobnej tematyce i treści, to wg Google, strona ładująca się szybciej na urządzeniach mobilnych, powinna znaleźć się wyżej. Oczywiście jest cała gama czynników rankingowych i samo przyspieszenie strony wcale nie musi spowodować, że przeskoczymy konkurencję w wynikach wyszukiwania, ale czy chcemy mieć stronę znacznie wolniejszą od konkurencji ?
Czym jest Mobile-First Indexing
Mówiąc najprościej, do tej pory Google aby ustalić pozycję strony w wynikach wyszukiwania opierało się o strony desktopowe. Obecnie roboty Google nadal sprawdzają strony desktopowe, ale także ich mobilne odpowiedniki. Google informuje, że większe znaczenie będzie miał wynik dla stron dla urządzeń mobilnych. Jeśli używamy szablonu RWD, w większości przypadków nasza strona będzie dostosowana do urządzeń mobilnych a zawarta na niej treść nie będzie się znacząco różnić od wersji dla dużych ekranów. Jeśli jednak planujesz zmiany w wersji mobilnej, warto się zastanowić czy tzw "ukrywanie" mniej istotnych elementów ma obecnie sens.
Skoro Google opierać się ma w większym stopniu na stronie mobilnej, warto zadbać aby strona ta miała interesujący content, była czytelna a jej nawigacja nie sprawiała problemów. Często spotykamy się z usuwaniem ze strony mobilnej sporej części tekstu i zdjęć w celu poprawienia jej szybkości działania. Efekty przy takiej "oszczędności" są najczęściej mizerne a odbieramy sobie szansę na dobrą pozycję, ponieważ robot Google nie indeksuje całości tekstu, zawartości jaka jest dostępna tylko na desktopie.
Czy szybkość strony jest ważna?
Ważna, ale na pewno nie najważniejsza. Naprawdę nie polecam wykonywać optymalizacji za wszelką cenę. Zdarzały się nam przypadki, w których co prawda w PageSpeed Insights wynik był znacznie lepszy, ale strona relatywnie wczytywała się nieco dłużej. Warto do optymalizacji podchodzić z rozsądkiem i nie zapominać, że po drugiej stronie nie siedzi "robot Google" a zwykły użytkownik - czytelnik, klient.
Narzędzia do sprawdzania szybkości ładowania strony
Rekomendowane przez Google narzędzia do testowania szybkości i oceny strony to PageSpeed Insights, TestMyWebsite with Google oraz Lighhouse. Warto jednak także sprawdzić swoją stronę przy pomocy np: GTMetrix, Pingdom czy Webpagetest
Sprawdź swoją stronę
Zachęcamy do sprawdzenia swoich stron przy pomocy w/w narzędzi. Jeśli posiadasz niezbędną wiedzę, na pewno warto poprawić jej szybkość. Zachęcam do wykonania testów i przed przystąpieniem do optymalizacji zapisania sobie wyników albo w formie zrzutów ekranu albo w notesie, excelu - jak Ci wygodniej. Po każdej zmianie na stronie, warto powtórzyć test aby mieć jasną informację, czy wprowadzane zmiany przynoszą efekt. Jeśli chcesz zlecić wykonanie audytu i optymalizacji strony - napisz do nas, chętnie podejmiemy się wyzwania.